Verkoop

Goed Makelaars

Een woning verkopen doe je GOED

Wanneer de keuze is gemaakt om een woning te gaan verkopen wil je dat dit goed gebeurt. Er komt nogal wat bij kijken, het proces van verkopen beheersen wij als geen ander. Wij willen jou dan ook volledig ontzorgen bij alle stappen die worden gezet. Het doel van ons team is daarom om jouw woning GOED te verkopen. Dit doen wij met onze eigen formule waarin onze kernwaarden direct zijn terug te zien namelijk;

  • Snel en direct in communicatie,
  • Zichtbaar zowel online als offline,
  • Duidelijk en eerlijk,
  • Moderne en eigentijdse uitstraling

Je woning goed verkopen?

ja, graag

Verkoopproces

Het proces van je woning verkopen is intensief, wanneer je hier niet elke dag mee te maken hebt is het misschien lastig om vooraf in te schatten wat je te wachten staat. Daarom hebben wij hieronder beknopt uiteengezet hoe het proces van het verkopen van een woning eruit ziet. Wanneer je over een bepaald onderdeel van het proces meer wilt weten, klik dan op het onderdeel van het proces om er meer over te lezen.

De waardebepaling van de woning

De start van het verkoopproces vindt bij ons plaats met een afspraak voor een waardebepaling.

Waar veel verkopers naar uitkijken is het antwoord op de vraag; wat is mijn woning waard? Bij de waardebepaling onderzoeken wij dat voor jou. Dat doen wij door een ronde te maken door de woning en eventueel de tuin. Wij kijken dan naar hoe je woning is gebouwd, de afwerking ervan en het comfort wat aanwezig is. Op basis van de oppervlakte van de woning en het perceel wordt er een berekening gemaakt. Daarnaast doen we onderzoek naar andere verkochte woningen bij jou in de buurt, zodat we het één en ander kunnen vergelijken.

Naast het bepalen van de waarde, wordt de afspraak van de waardebepaling ook gebruikt om kennis met elkaar te maken. Het verkopen van je huis levert in korte tijd zeer intensief contact op met ons. Het is dan belangrijk om elkaar goed te kennen. We luisteren naar jou vragen en wensen en zetten deze om in een concreet advies waar je wat mee kan. Ook wordt uitgelegd hoe de formule van GOED werkt voor het verkopen van woningen. Tijdens het hele gesprek is veel gelegenheid voor het stellen van vragen, over je eigen woning, de verkoop daarvan en/of eventuele aankoopplannen.

Lees verder

Opstellen van een persoonlijk verkoopplan

Een plan hebben is belangrijk, wanneer je een eigen bedrijf start schrijf je een businessplan, wanneer je gaat verbouwen maak je een verbouwingsplan.

Bij ons is de verkoop van een woning een minstens zo’n belangrijk project als de eerder genoemde voorbeelden. Daarom maken wij een persoonlijk en gericht verkoopplan voor de verkoop van je woning.

In dit plan komt te staan op welke manier de woning verkocht zal gaan worden. De onderstaande punten staan beschreven in het verkoopplan.

  • De vraagprijs Dit is de prijs die wij voor jouw woning gaan vragen. Misschien leuk om te weten: de vraagprijs is geen prijskaartje, maar een uitnodiging tot het doen van een bod. Je woning kan daarom lager maar ook hoger dan deze prijs worden verkocht.
  • De te verwachten verkooptijd Wij geven jou een inschatting hoeveel tijd nodig is om je huis te verkopen.
  • De doelgroep waarop de verkoop gericht gaat worden Zijn dat bijvoorbeeld starters, juist gezinnen met kinderen of juist senioren. Dit bepaald erg veel voor de verkoop van het huis.
  • Het promotiemateriaal wat wordt gebruikt Bijvoorbeeld een woningbrochure, flyers en te koopborden
  • De verkoopkanalen die voor de verkoop worden gebruikt Zoals social media (Facebook, Instagram en LinkedIn), een video, 3D animaties en plattegronden? Alles wordt afgestemd op de doelgroep voor jouw huis.
  • De verkoopmethode voor jouw huis Wordt er gewerkt met een open huis, vaste kijkmomenten of juist kijkmomenten op afspraak? Het biedingenproces bepalen we op een later moment, want deze is afhankelijk van de belangstelling voor jouw huis. Dit plan maken wij om de verkoop gestructureerd en geheel transparant voor jou te laten verlopen. Vooraf worden alle zaken eerst met je doorgenomen, daarna wordt dit uitgewerkt in een plan.
Lees verder

Voorbereiding op de verkoop

Wanneer het verkoopplan klaar is, dan komt de volgende stap aan de orde. Je woning gaat zoals dat mooi heet; verkoopklaar gemaakt worden.

Hiermee bedoelen wij dat er een dossier wordt gemaakt van de woning, met daarin:

  • Een vragenlijst met vragen over het huis;
  • De lijst van zaken waarin wordt aangegeven welke zaken achterblijven in de woning en welke niet;
  • Het eigendomsbewijs van jou woning;
  • De kadaster stukken.

Al deze stukken vragen wij via een digitaal dossier bij jou aan en kunnen heel eenvoudig in datzelfde dossier worden geüpload.

Naast het verzamelen van alle stukken van en over je woning, komt er ook een fotograaf op bezoek om foto’s te maken, een filmpje op te nemen en plattegronden in te meten. In deze zelfde periode wordt door ons een verkooptekst geschreven over je woning. Wanneer wij de foto’s, plattegronden en video van de fotograaf ontvangen hebben. Maken wij de aanmelding op Funda en de bijbehorende verkoopbrochure compleet.

Wanneer jij tevreden bent, alle knoppen op Funda goed staan, op social media ook alles klaar staat en het huis spik en span is wordt deze fase van het proces afgesloten en start de verkoop. Gemiddeld duurt de fase van voorbereiding ongeveer 2 weken.

Lees verder

Verkoop

De start van de verkoop is een heel spannend moment, want hoe zal de verkoop gaan verlopen?

Komen er direct veel kijkers of duurt het allemaal wat langer? Vanuit ons digitale dossier kan je alles volgen en op de hoogte blijven. Wanneer wij kijkers hebben melden wij dat aan je. Wij volgen in deze fase het verkoopplan zoals dat van te voren is opgesteld. Verassingen kunnen daarom bijna niet voorkomen in deze fase.

In deze fase vinden zoals vanzelfsprekend ook de kijkmomenten met de geïnteresseerden plaats. Het enige wat u hoeft te doen op zo’n moment is helemaal niets, u kunt rustig aan het werk blijven of afwachten tot wij klaar zijn met de bezichtiging. Na afloop van de bezichtiging ontvangt u een verslagje in het digitale dossier en een telefoontje van ons hoe het is gegaan.

Zoals in het hele proces houden wij je constant op de hoogte via alle kanalen namelijk via, het online dossier, whatsapp (wanneer gewenst), e-mail en telefoon. Als er in het proces vragen zijn dan kan je die natuurlijk gewoon aan ons stellen. Het hele team staat voor u klaar!

Lees verder

Onderhandelingsfase

Wanneer wij een bod ontvangen op jouw woning komen we in de volgende fase van het proces, namelijk de onderhandelingsfase.

De onderhandelingsfase kan er op verschillende manieren uitkomen te zien we bespreken deze hieronder:

  • Middels een biedingsprocedure Wanneer er meerdere biedingen tegelijk bij ons binnenkomen, kan het verstandig zijn om aan iedere bieder te vragen want zijn uiterste voorstel is. Wij vragen dan aan de potentiele kopers om bij ons op papier voor een bepaalde tijdstip een uiterste voorstel met alle voorwaarden bij ons in te leveren. Naar aanleiding van de verschillende biedingen die dan binnen komen maken wij een advies voor jou welke koper het meest interessant is. Uiteindelijk ben jij degene die beslist wie de koper wordt van jouw huis.
  • Middels een onderhandelingsprocedure Wanneer er één of enkele biedingen binnen komen kan het verstandig zijn om met deze partij(en) in onderhandeling te treden. Wij geven dan op basis van het eerste bod (ook wel openingsvoorstel genoemd) advies wat de volgende stap in de onderhandeling kan zijn. Door middel van een overleg maken we dan een strategie om tot het best mogelijke resultaat te komen. Vanaf het moment dat wij gaan onderhandelen zullen wij je informeren over elke stap die we willen gaan nemen. Het uiteindelijke doel is om na de onderhandelingen het, door jou, gewenste verkoopresultaat te bereiken. Voor welke strategie ook wordt gekozen, uiteindelijk komt er vroeg of laat een akkoord met een koper. Wanneer alle afspraken mondeling zijn gemaakt, is het tijd om naar de volgende fase van de verkoop te gaan.
Lees verder

De koopakte tekenen

Vanaf het moment dat de koper geïnteresseerd raakt in je woning worden er ongemerkt al afspraken gemaakt.

Denk bijvoorbeeld aan de, in de brochuretekst beschreven, omschrijving van jou woning. In die omschrijving staan al zaken die een koper verwacht van je huis. In de onderhandelingen worden nog meer afspraken gemaakt, zoals wanneer het huis wordt opgeleverd en bijvoorbeeld een financiering en/of ander voorbehoud. Het verkopen van een woning levert eigenlijk een verhaal op. Dit verhaal wordt nadat we het mondeling eens zijn geworden met de koper op papier gezet. De schriftelijke versie van dit verhaal heet de koopakte. De koopakte wordt gemaakt door ons, wij zorgen ervoor dat alles helder en duidelijk op papier komt te staan. Als iedereen het eens is met de koopakte, dan wordt deze door koper en verkoper gezamenlijk ondertekent. Na het ondertekenen van de koopakte, is de woning nog niet direct verkocht, de 3 dagen bedenktijd voor de koper gaat dan namelijk in.

Lees verder

De woning is verkocht

Het huis is verkocht wanneer

  • De 3 dagen bedenktijd die ingaan na het ondertekenen van de koopakte voorbij zijn en er geen andere ontbindende voorwaarden zijn.
  • Wanneer de 3 dagen bedenktijd die ingaan na het onderteken van de koopakte voorbij zijn en de ook alle andere ontbindende voorwaarden zijn afgelopen.

Wanneer de woning definitief verkocht is dan kan er bijna niets meer misgaan. De koper is dan verplicht om jou huis van je over te nemen. Wij plaatsen in deze fase dan ook een verkocht bord.

Lees verder

Opleveringsfase

De laatste fase van het verkooptraject is de opleveringsfase. De oplevering vindt plaats op de dag van de overdracht.

In de koopakte is afgesproken wanneer deze dag is. De oplevering houdt het volgende in:

Op deze dag wordt de woning van de koper, het eigendom gaat over van jou naar de koper dit gebeurt bij de notaris. Voordat we met elkaar naar de notaris gaan mag de koper het huis nog even in om te controleren of dat alles is zoals is afgesproken in de koopovereenkomst. We noemen dit ook wel de inspectie. Naast het controleren worden ook direct de meterstanden opgeschreven van gas, elektra en water.

Wanneer bij de notaris de akte is getekend ben je geen eigenaar meer van de woning. De verkoop zit er dan pas echt op.

In deze fase blijven wij je ook begeleiden, zodat alles wat bij de verkoop is afgesproken ook netjes wordt nagekomen.

Lees verder

GOED verkopen

Graag zetten wij even op een rij wat je van ons allemaal mag verwachten in het proces.

  • Deskundigheid
  • Betrokkenheid
  • Opstellen van het verkoopplan
  • Goede bereikbaarheid, per e-mail, telefoon en whatsapp
  • Eén vast aanspreekpunt
  • Het maken van aanbiedingsteksten voor Funda, onze website, social media en de brochure
  • Het maken en bewaken van een volledig dossier over de woning
  • Leiden van bezichtigingen
  • Onderhandelingen voeren met één doel: het behalen van een GOED resultaat
  • Het opmaken van de koopakte waarin alle afspraken helder staan omschreven
  • Afhandeling van de verkoop tot en met de overdracht bij de notaris